Volgens Wikipedia desinformatie verhuld als nieuws, die verspreid wordt via sociale en traditionele media met als doel het maken van winst of het beïnvloeden van de publieke opinie. Nepnieuws is tegenwoordig overal er valt niet meer aan te ontkomen.
De afgelopen jaren verschenen in de media regelmatig juichende verhalen over de toenemende populariteit van autodelen. Dit zou in stedelijke gebieden vooral bij millenials in zwang zijn. Voor het delen van auto’s zijn twee mogelijkheden, je stelt jouw eigen auto beschikbaar voor gebruik door anderen of je maakt het anderen gebruik van een door een organisatie beschikbaar gestelde deelauto. Het delen van producten die incidenteel gebruikt worden, klinkt heel logisch. Het bespaart je kosten, ruimte en zorgen.
Het onderzoeksbureau Arthur D. Little, het oudste management consultancybureau ter wereld, heeft recent een onderzoek gehouden onder 8.000 autorijders in 13 landen. Uit dit onderzoek bleek dat autodelen, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, nog weinig populair is. Uit dit onderzoek bleek bovendien dat ondervraagden tot 40 jaar in Duitsland voor een eigen auto kiezen. Degene die autodelen overwegen zijn 60-plussers en geen millenials.
Nu zijn de lovende verhalen over autodelen en alle hippe urban autodelers natuurlijk geen nepnieuws. Het beïnvloedt de publieke opinie echter wel. Het beeld dat geschetst wordt is dat autodelen voor jonge dynamische mensen de mobiliteitsoplossing is. Uit het onderzoek van Arthur D. Little blijkt wat anders.
Het delen van rationele gebruiksvoorwerpen zoals een kettingzaag of een betonmixer is heel normaal. Maar als de persoonlijke betrokkenheid en emotionele waarde bij het voorwerp hoger worden, bijvoorbeeld een erfstuk of jouw zelf betaalde auto, wordt het lastiger. Autodelen is in stedelijke gebieden en voor sommige gebruikers een uitstekende vervoersoplossing. In het grote deel buiten de randstad waar geen parkeerproblemen zijn en het openbaar vervoersnet minder fijnmazig is, kan een direct beschikbare auto een primaire levensbehoefte zijn.
Huib van Loon
Oxonia autolease, advies & contractbeheer
Persoonlijke betrokkenheid, duidelijke voorwaarden en betere autolease oplossingen, daarom kiest u voor Oxonia. Wij zijn gespecialiseerd in autoleasing en contractbeheer. Door onze kennis en meer dan 20 jaar ervaring in autoleasing en wagenparkbeheer, regelen wij tijdelijke mobiliteit en wagenparkbeheer gewoon eenvoudiger, sneller en prettiger. Dit levert onze klanten gegarandeerd tijd en geld op en voorkomt ergernis.
Hieronder vindt u enkele bedrijven die voor Oxonia kozen.
© 2025 - Oxonia | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy Policy